آموزش خیاطی

این وبلاگ توسط مریم مرشدی یکتا ایجاد شده است

آموزش خیاطی

این وبلاگ توسط مریم مرشدی یکتا ایجاد شده است

دوخت زیپ

دوخت زیپ

زیپ :

در دوخت زیپ نکاتی را باید رعایت نمود که دوخت آنرا خیلی ساده تر می کند . مثلاً هرگز زیپ را با پایه های معمولی چرخ به لباس متصل نکنید و طول هر چاک باید 1.5 تا 1 سانت از طول زیپ بلندتر باشد .

با توجه به اینکه زیپ انواع مختلفی دارد و نحوه اتصال آن به پارچه هم بسیار متنوع است اما من در اینجا پرکاربردترین آن را شرح می دهم  :

1- زیپ مخفی با دست :

زیپ پارچه هایی مثل مخمل ، تور ، ابریشم ، دانتل و پارچه های لطیف مثل حریر و انواع پارچه های فانتزی را باید با دست دوخت  . در این حالت باید از دوخت بخیه استفاده کرد که کاملاً محکم شود .

2- زیپ مخفی با چرخ :

این نوع دوخت برای اتصال زیپ به چاک یقه ، چاک آستین ، درز وسط پشت ، درز وسط جلو و درز پیلی های گرد و خوابیده به کار می رود . زیپ را ابتدا کوک می زنیم پایه زیپ را روی سمت راست سوزن تنظیم کرده ، پارچه را به حالت صاف زیر پایه قرار دهید سپس با با فاصله ای معین از دندانه زیپ (در حدود نیم سانت) دوخت را انجام می دهیم .

۳- دوخت زیپ شلوار یا جلوی دامن (مردانه دوز)

ابتدا از خط مرکزی با اندازه 1 سانت داخل شده و زیپ را از قسمت پشت بدوزید .

زیپ قسمت زیر را تا کنید و لبه آنرا کوک بزنید .

سجاف قسمت روی زیپ را تا کنید . خط دوخت زیپ قبلاً روی الگوی شلوار علامتگذاری شده است .

زیپ را روی این محل کوک بزنید و چرخ کنید .

 

4- زیپ مخفی :

ابتدا یک طرف شکاف زیپ را با دست روی پارچه کوک بزنید . سپس پایه زیپ را در انتهای دندانه قرار دهید و شروع به دوختن کنید . (دقت نمایید دندانه هایی که در سمت پشت زیپ قرار دارد مطابق شکل دوخته می شود )

برای دوختن سمت چپ ، وضعیت پایه را به منظور قرار دادن پایه در سمت چپ سوزن تغییر دهید . این سمت را به همان روشی که سمت راست را دوختیم می دوزیم . 

 

 

 

آموزش برش و دوخت کت یقه انگلیسی

اولین لباسی رو که می خوام آموزش بدهم یک مانتو یا کت یقه انگلیسی :

 با توجه به شکل زیر این لباس برش نداره بلکه فقط انتقال پنس داره ، همجنین مدل یقه لباس انگلیسیه . با توجه به الگوهای خامی که قبلاً تهیه کردیم حال تغییرات الگوی پشت ، تغییرات الگوی جلو و نحوه طراحی یقه رو آموزش خواهم داد .

چند نکته در مورد کت یقه انگلیسی :

ابتدا در مورد یقه انگلیسی توضیحی بدم و اون اینکه یقه انگلیسی جدا 2 مدل دارد یکی اینکه لاسکینه پهن و دیگر اینکه لاسکینه باریکه . در اینجا هر دو مدل رو توضیح خواهم داد .

دوم اینکه ابتدا باید الگوی خام را طبق مراحل شش گانه رسم کنیم . قبل از هر کاری باید هم سرشانه و هم حلقه آستین را اصلاح کنیم ، به این صورت :

1.       در الگوی پشت از ابتدا یقه پشت تا سرشانه را با متر اندازه می زنیم در صورتی که بزرگتر اندازه واقعی سرشانه شما بود آنرا تنگتر می کنیم و اگر کوچکتر بود کمی در امتداد آن بیرون می آییم . این نقطه را A می نامیم .

2.       حلقه آستین را در امتداد خط پهلو 1-2 سانت گشاد می کنیم و این نقطه B خواهد بود .

3.       نقطه A را به نقطه B طبق اگوی حلقه آستین به صورت هلال رسم می کنیم .

4.       در الگوی جلو نیز فاصله نقاط 28-27 را اندازه می زنیم ، و تمام مراحلی را که برای الگوی پشت انجام دادیم را تکرار می کنیم .

5.       توجه داشته باشید که این مراحل باید برای تمامی لباسها قبل از اجرای هر نوع برش و انتقال پنس و ... انجام شود .

6.       تغییرات الگوی پشت را اجرا می کنیم .

7.       تغییرات الگوی جلو را اجرا می کنیم .

8.       یقه را طراحی می کنیم .

9.       حال با کاغذ پوستی از قسمتهایی که نیاز است ، دوباره الگو برداری می کنیم .

10.    در قسمت یقه و محل اتصال یقه به سرشانه و لاسکینه چون یک مثلث مشترک وجود دارد و هم در لاسکینه و هم در یقه باید باشد ، پس از یقه با کاغذ پوستی دوباه جدا الگو برداری میکنیم .

11.    از قسمتهای دیگری که باید پوستی انداخته شود ، سجاف یقه می باشد .

            سجاف حتماً حتماً باید موازی ترکی درآورده شود ، در غیر این صورت جلوی لباس ایراد پیدا می­کند .

۱۲.     سجاف را همراه الگو درمی­آوریم و سجاف و الگو را با هم روی پارچه قرار می­دهیم .

۱۳.    برای سجاف از پایین لباس 7 سانت (با احتساب 2 سانت جادکمه) داخل شده تا محل اولین جادکمه و از سرشانه 4   سانت داخل می­شویم و این دو نقطه را به صورت هلال به هم وصل می­کنیم .

۱۴.  تمام قسمتهای الگوی تهیه شده و کاغذهای پوستی را روی پارچه می اندازیم . باید خطوط عمودی را موازی ترکی پارچه بگذاریم و با سنجاق به پارچه متصل می کنیم .

۱۵.  فاصله خط قیچی تا درز پهلوها باید ۳ سانت باشد و در بقیه موارد ۱ سانت .

۱۶.  بعد از برش با استفاده از کاغذ کاربن و رولت محل پنسها را رولت می کنیم . بعد از رولت یک طرف پارچه ُ  کاغذ الگو را از پارچه جدا می کنیم و طرف دیگر را نیز رولت می کنیم .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد